Ben je een beetje uitgekeken op die ene toonladder in die ene toonsoort of die standaard toonladders die iedereen al gebruikt? Onderstaande suggesties zijn niet altijd contextgebonden en mogen alleen gebruikt worden met toestemming van ouders of verzorgers.


I Basis toonladders

Primaire toonladders:

1] Majeur C D E F G A B C

2] Mineur C D Eb F G Ab Bb C

3] Dominant C D E F G A Bb C

 

Kerktoonladders:

Ontstaan door de majeur toonladder steeds op een volgende toon te beginnen:

I C D E F G A B C oorspronkelijk majeur Ionisch

II D E F G A B C D Dorisch

III E F G A B C D E Frygisch

IV F G A B C D E F Lydisch

V G A B C D E F G dominant toonladder Mixolydisch

VI A B C D E F G A oorspronkelijk mineur Aeolisch

VII B C D E F G A B Lokrisch

 

Al deze toonladders opgebouwd vanuit C (opgeschoven naar C):

Kertoonladder opbouw vanuit C Ma/Mi – relatie Karakteristieken

I Ionisch C D E F G A B C / Majeur

II Dorisch C D Eb F G A Bb C / Mineur, g6 (Dorische sext)

III Frygisch C Db Eb F G Ab Bb C / Mineur, k2 (Frygische secunde)

IV Lydisch C D E F# G A B C / Majeur, o4 (Lydische kwart)

V Mixolydisch C D E F G A Bb C / Majeur, k7 (Dominant) (Mixolydische septiem)

VI Aeolisch C D Eb F G Ab Bb / C Mineur

VII Lokrisch C Db Eb F Gb Ab Bb / C Mineur, k2/v5

 


 

II Overige toonladders

.           Harmonisch mineur Mineur met g7 onderleidtoon voor de 8

.           Melodisch mineur Harmonisch mineur met g6 wegwerken overm. sec.

.           Chromatisch Halve tonenreeks 12 tonenreeks

.           Pentatoniek Majeur Majeur zonder 4 en 7 5 tonen, minder vertragingen

.           Pentatoniek Mineur Mineur zonder 2 en 6 5 tonen, minder vertragingen

.           Hemitonische pentatoniek EF A – BC E (japan) / frygisch omit 3, 7

.           Harmonisch majeur Majeur met k6 bovenleidtoon v/d kwint

.           Melodisch majeur Harmonisch majeur met k7 wegwerken overm. Sec.

.           Zigeuner majeur Majeur met k2, k6 bovenleidtoon voor 1 en 5

.           Zigeuner mineur Mineur met o4 en g7 onderleidtoon voor 5 en 8

.           Hele toons 6 hele tonen Hele tonenreeks, Hexatoniek

.           Gealtereerd C Db Eb E Gb(F#) Ab Bb C Dom7 met b13 / superlokrisch (lokrisch b4), diminished wholetone

.           Octotoniek 8 tonen: ½-1-½-1-½-1 etc. Dom7 met 13

.           Lydomixolydisch Majeur met o4 en k7

.           Dorofrygisch Mineur met k2 en g6

.           Mineur blues  Mineur pentatonisch add #4

.           Mineur Blues II  Dorisch add #4

.           Majeur Blues  Mixolydisch add b10

.           Majeur Blues II Mineur blues add gr. 3

 


 

III Inzicht: relatie Lydomixolydisch / Gealtereerd / Melodisch mineur / Dorofrygisch / Aeolisch b5

C  D  E  F  G  A  B  C: ionisch

G  A  B  C  D  E  F  G: mixolydisch

G  A  B  C# D  E  F  G: lydomixolydisch

C# D  E  F  G  A  B  C#: gealtereerd (=ionisch#1) – tritonusverwantschap

D  E  F  G  A  B  C# D: melodisch mineur (dorisch#7)

E  F  G  A  B  C# D  E: dorofrygisch (=frygisch#6)

F  G  A  B  C# D  E  F: lydian augmented

A B C# D E F G A: melodisch majeur (=maj k6, k7)

B  C# D  E  F  G  A  B: aeolischb5 (mi9b5)

 


 

IV Bluestoonladder – alternatief op dominant akkoorden

mineur pentatoniek  C Eb F G Bb C

bluestoonladder C Eb F F# G Bb C

majeur pentatoniek C D E G A C

onder parallel: A mineur pentatonisch A C D E G A add D# (=Eb enharm. vanuit mineur pentatonisch) A C D D# E G A = bluestoonladder 1 1/2 toon lager

 


 

V Voorbeelden praktische toepassing

Blues: overgang I-IV 1/2 tn lager gealtereerd = IV lydomixolydisch

D#o – Emi: D#o = ^, 2, 4, 6 van Emi harmonisch (^ = maj7) Þ Emi harmonisch

 

Lady bird:

C^ – Fmi7 – Bb7: op Fmi – Bb7  E gealtereerd (= F melodisch mineur stijgend, Bb lydomixolydisch)

 


 

VI Toonladdermogelijkheden per akkoord + alternatieven

Ter ontwikkeling van het grafisch overzicht en als ondersteuning van het gehoor.

Doel:

.           meer ideeën / mogelijkheden voor improvisatie

.           betere ontwikkeling van het gehoor voor karakteristieken, meer besef van spanning binnen een tonaliteit

 

C majeur7

.           ionisch

.           lydisch (#4)

.           majeur pentatonisch (omit4, 7)

.           majeur pentatonisch op 2 (D E F# A B D = lydisch)

.           majeur pentatonisch op 5 (G A B D E G)

.           mineur pentatonisch op 3 (E G A B D E)

.           mineur pentatonisch op 7 (B  D  E  F#  A B = lydisch)

.           harmonisch majeur (b6)

.           zigeuner majeur (k2, k6)

.           zigeuner majeur op ^ (B C D# E F# G A# B = maj#9/#11/#13)

.           harmonisch mineur op 3 (E  F#  G  A  B  C  D#  E = maj #11/#9 = dorisch#11 op 6 (A  B  C  D#  E  F#  G  A)

.           hemitonisch hexatonisch (1 1/2 – 1/2 – 1 1/2 – 1/2 etc; C D# E G Ab B C = maj#9/b13 omit11)

.           hexatonisch symetrisch op ^ (1/2 – 1 1/2 – 1/2 – 1 1/2 etc; = 7e trap hemitonisch hexatonisch)

.           enneatoniek (1 – 1/2 – 1/2 – 1 – 1/2 – 1/2 etc; 9 tonen: C D D# E F# G G# A# B C)

.           ninetone scale (= lydisch add#2/#5)

 

C majeur7#5

.           lydisch overmatig (= ionisch #4/#5)

.           lydomixolydisch op 2 (= D E F# G# A B C D: maj#11/#5, lydian augmented = gealtereerd op #5 / melodisch mineur op 6)

.           zigeuner mineur op 6 (= A B C D# E F G# A = maj#9/#5)

.           harmonisch majeur op 3 (= E F# G# A B C D# E = maj#5/#9/#11)

.           zigeuner mineur op 6 (= A B C D# E F G# A = maj #9/#5)

.           ninetone scale (= lydisch add#2/#5)

 

C majeur b5/#11

.           lydisch (#4)

.           lydomixolydisch op 2 (= D E F# G# A B C D: maj#11/#5, lydian augmented = gealtereerd op #5 / melodisch mineur op 6)

.           harmonisch majeur op 3 (= E F# G# A B C D# E = maj#5/#9/#11)

 

A min7

.           aeolisch

.           dorisch (#6)

.           frygisch (b2)

.           mineur pentatoniek (omit 2, 6)

.           mineur pentatoniek op 2 (= B D E F# A B = min#6 dorisch)

.           mineur pentatoniek op 4 (= D F G A C D)

.           mineur pentatoniek op 5 (= E G A B D E)

.           mineur pentatoniek op 7 (= G Bb C D F G = minb2 frygisch)

.           mineur pentatoniek op b6 (= F G# Bb C Eb F = minb2/b5/^)

.           blues (= A C D D# E G A = mineur pentatonisch add#4)

.           lydian diminisched (= A B C D# E F G A = aeolisch#4)

.           dorisch#11 (4e trap harmonisch mineur, roemeens mineur)

.           dim 1 – 1/2 – 1 –  1/2 etc. (= A B C D Eb E# F# G# A = mel.min. met b5 en #5)

.           dim 1/2 – 1 – 1/2 – 1 etc. (= A Bb C Db D# E F# G A = dorofrygisch met b11/#11)

.           harmonisch mineur (#7)

.           melodisch mineur (#6, #7)

.           dorofrygisch (b2, #6)

.           zigeuner mineur (#4, #7)

.           harmonisch majeur op b6 (= F G A Bb C Db E F = frygisch b11)

.           harmonisch majeur op 5 (= E F# G# A B C D# E = melodisch#11)

.           hemitonisch hexatonisch (1 1/2 – 1/2 – 1 1/2 – 1/2 etc; A C Db E F G# A = harm.min.b11 omit 2)

.           enneatoniek (1 – 1/2 – 1/2 – 1 – 1/2 – 1/2 etc; 9 tonen: A B C C# Eb E F G G# A)

 

A min ^

.           harmonisch mineur (#7)

.           melodisch mineur (#6, #7)

.           mineur pentatoniek op b6 (= F G# Bb C Eb F = minb2/b5/^)

.           zigeuner mineur (#4, #7)

.           dim 1 – 1/2 – 1 –  1/2 etc. (= A B C D Eb E# F# G# A = mel.min. met b5 en #5)

.           harmonisch majeur op 5 (= E F# G# A B C D# E = melodisch#11)

.           neopolitaans majeur (= A Bb C D E F# G# A = dorofrygisch^ = melodisch mineur frygisch)

.           zaga todi (= A Bb C Eb F G# A = lokrisch^ omit4)

 

A min6

.           dorisch (#6)

.           melodisch mineur (#6, #7)

.           blues (= A C D D# E G A = mineur pentatonisch add#4)

.           dorofrygisch (b2, #6)

.           dorisch#11 (4e trap harmonisch mineur, roemeens mineur)

.           dim 1 – 1/2 – 1 –  1/2 etc. (= A B C D Eb E# F# G# A = mel.min. met b5 en #5)

.           dim 1/2 – 1 – 1/2 – 1 etc. (= A Bb C Db D# E F# G A = dorofrygisch met b11/#11)

.           eric satie (= A B C D# E F# A = dorisch#11 omit7)

.           zigeuner mineur op b2 (= Bb C Db E F Gb A Bb = frygisch b11/v7)

 

A minb5

.           lokrisch (b2, b5)

.           gealtereerd op (gr) 2 (= B C D Eb F G A B = lokrisch #2, min9b5)

.           harmonisch mineur op 7 (= G A Bb C D Eb F# G = lokrisch#6)

.           melodisch mineur op b2 (= Bb C Db Eb F G A Bb = lokrisch b11) + verwanten

.           lokrisch #2, #6 (= A Bb C D Eb F# A)

.           prelog hexatonisch (= lokrisch omit 4, 6 add ^)

.           auxiliary augmented (= dorisch b5 / #5)

 

G sus

.           mixolydisch (ionisch b7)

.           Aeolisch

.           dorisch (#6)

.           ^9 arpeggio op 7 (= F A C E G = Fmaj9/G)

.           mineur pentatoniek op 1 (= G Bb C D F G = majeur pentatoniek op de b10)

.           mineur pentatoniek op de 4 (= C Eb F G Bb C = G mineur omit 2, 5 = maj. pentatoniek op de b13)

.           mineur pentatoniekop de 5 (= D F G A C D = G mixolydisch omit 3, 6 = majeur pentatoniek op de 7)

.           mineur pentatoniek o de 7 (= F  Ab Bb C Eb F = mixolydisch b9, b10, b13 = maj. pentatoniek op de b9)

.           mineur pentatoniek op de 9 (= A C D E G A = mixolydisch omit 3, 7 = majeur pentatoniek op de 4)

.           melodisch mineur op 7 (= F G Ab Bb C D E F = sus 13, b9, b10)

.           Dorisch op 7 (= F G Ab Bb C D Eb F = sus b9, b10, b13)

.           dominant 7 (= mixolydisch omit 3)

.           pentatonisch neutraal (= mixolydisch omit 3, 6)

 

G dom7

.           mixolydisch (ionisch b7)

.           lydomixolydisch (= G A B C# D E F G = mixolydisch #11) (overtone)

.           majeur pentatoniek (= G A B D E G = mineur pentatoniek op 13)

.           mineur pentatonisch

.           mineur blues

.           mineur blues onderparallel

 

G dom7 b5/#11

.           lydomixolydisch (= G A B C# D E F G = mixolydisch #11) (overtone)

.           leading wholetone (= lydomixolydisch #5)

.           prometheus (= lydomixolydisch omit 5)

.           lydisch mineur (= lydomixolydisch b6)

 

G dom7 b5/#5

.           hele toons (= G A B C# D# F G)

.           leading wholetone (= lydomixolydisch #5)

.           majeur lokrisch (= lokrisch #2, #5 of hele toons add 4 of melodisch majeur b5)

 

G dom7 b13

.           mixolydisch b13 = melodisch majeur (= G A B C D Eb F G)

.           lydisch mineur (= lydomixolydisch b6)

.           majeur lokrisch (= lokrisch #2, #5 of hele toons add 4 of melodisch majeur b5)

 

G dom7 b9

.           dim 1/2 – 1 – 1/2 – 1 etc. (= G Ab Bb B C# D E F G = octotoniek)

.           harmonisch mineur op 4 (= C D Eb F G Ab B C = Ve trap harm.min: G7b9b13 = spaans zigeuner)

 

G dom7 #9/b10

.           dim 1/2 – 1 – 1/2 – 1 etc. (= G Ab Bb B C# D E F G = octotoniek)

.           dorisch (= G A Bb C D E F G

.           mineur pentatoniek (= G Bb C D F G)

.           blues (= G Bb C C# D F G)

 

G dom7 b5/b9/reg.4

.           zigeuner mineur op 7 (= F G Ab B C Db E F = G7b2/b5)

 

G dom7/13 b9/#9/b10

.           dim 1/2 – 1 – 1/2 – 1 etc. (= G Ab Bb B C# D E F G = octotoniek)

.           prometheus neopolitaans (= prometheus (lydomixolydisch omit 5) b2)

.           auxiliary diminished blues (= lydomixolydisch b2, #2)

 

G dom gealtereerd (b9/#9/b10/#11/b13)

.           gealtereerd (= G Ab Bb B C# Eb F G = lydomixolydisch op #11, mel.min op b9) + verwanten (diminished wholetone)

.           mineur pentatoniek op b10 (= Bb Db Eb F Ab Bb = G7b5/b9/b10/b13)

.           majeur pentatoniek op #11 (= Db Eb F Ab Bb Db = G7b5/b9/b10/b13)

.           eighttone spanish (= lokrisch add gr 3)

.           enigmatisch (= alt omit b10 add^)

 

B dim (o)

.           heenweg: dim 1 – 1/2 – 1 –  1/2 etc. (= B C# D E F G G# A# B) dim o + onderleidtonen

.           terugweg: dim 1/2 – 1 – 1/2 – 1 etc. (= B A G# Gb F Eb D C B) dim o + bovenleidtonen

in mineur als 7e trap harmonisch mineur: harmonisch mineur op de b9 en vanwege de symmetrie op al de kleine tertsverwanten hiervan.

Toevoegingen van het dimakkoord: dim 1 toon hoger (octotoniek)

 

Ab/A (polychord)

.           Db harmonisch mineur (= Db Eb Fb Gb Ab Bbb Cb Db)

(bevat A 3-klank: Bbb, Db, Fb enharmonisch en Ab 3-klank: Ab, C, Eb)

 


 

VII verdere mogelijkheden

octotoniek

.           dim 4-klank op alle tonen van de octotonische toonladder

.           op de dim 4-klank vanaf de grondtoon: dom7 4-klank (= gr. 3-klank) / min7 4-klank (= k. 3-klank + dom7/13 b9/#9/b10/#11

 

outside

.           gebruik van onder en boven leidklanken

.           1 toon hoger / lager

.           tritonusverwantschap e.d.

 

Melodisch mineur verwanten

.           op ^: gealtereerd

.           op 4: lydomixolydisch

.           op 2: dorofrygisch

.           op 6: aeolisch b5 (mi9b5)


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: